Thursday, January 17, 2013

Listen? Ok, Let me speak.. do you want??


Assalamualaikum dan salam ukhwah buat semua

Universiti yang mewarnai dengan budaya ilmuan daripada golongan intelek dan terpelajar sesuatu yg amat menyedihkan dalam konteks 'Mentamadunkan Mahasiswa' apabila forum yang bertajuk “Seiringkah Mahasiswa dan Politik?” yang diadakan di Universiti Utara Malaysia pada 8 Disember 2012 menjadi bualan masyarakat melihat adab panel saudari Sharifah Zohra Jaben merupakan Presiden Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M) yang menyekat pendapat saudari Bawani (mahasiswi UUM)


Pentas forum dan dialog adalah memberi keterbukaan minda seseorang dan tidak dinafikan proses indoktrinasi yang berlaku di UUM. Perkara asas dalam landskap akademik ialah keterbukaan dalam menerima sebarang pandangan. Keberanian siswi Bawani yang tampil kehadapan menyatakan pendirian terhadap suasana politik Malaysia khususnya isu berkaitan hak kebebasan bersuara dan pendidikan percuma sangat membudayakan keintelektual mahasiswa.

Apabila mahasiswa dikritik hebat, dikatakan lemah dalam tindakan, pasif akan isu semasa, tidak profesional dalam pengurusan, kurang ambil tahu perit derita umat. Tapi 'kepedulian mahasiswa dicabul'!! Saudari Sharifah seharusnya “Menerang, Bukan Menyerang”. Kita menilai dengan apa yang terpapar, Suara Mahasiswa hari ini yang akan mewarnai masa depan sesebuah negara Idea dan pemikiran Mahasiswa perlu kita ambil berat, jangan kita pandang ringan.

Mahasiswa memandang sesuatu isu yang di bincangkan dari sudut pandang yang berbeza. Semua pihak haruslah faham, dan menjawab  dengan professional, Soalan yang diajukan tidak pula di jawab namun terus diserang. Mahasiswa yang keliru makin tersepit dan akan terus jahil mempersoalkan persoalan yang tiada jawapan.
Saya mengucapkan tahniah atas keberanian mahasiswi UUM, saudari Bawani dan menyeru pihak Suara Wanita 1 Malaysia agar mohon maaf secara terbuka kepada pihak yang berkenaan.


Muhammad Izzuddin Moktar
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam
TATI University College





2 comments:

Anonymous said...

Well return....

PMI TATIUC said...

doakan, moga diberi kekuatan